onsdag 28 oktober 2009

Mandarin, clementin, satsumas?

Blev inget längre inlägg igår.. vet inte ens varför jag skrev det då jag aldrig tycks verka kunna hålla vad jag lovar här! Tss..
Jahapp.. pyjamasbyxorna är på!
Så har jag precis satt i mig två stycken.. ja just det, mandariner? clementiner? satsumas? Nätpåsen dom låg i avslöjade inte vad jag köpt. Jag har alltid kört på att jag äter mandariner. Oavsett vad.. mandariner! Sen jag var liten, mandariner! Nu finns det säkert dom som redan vet allt dehär, men av min lilla forskning i frågan, så verkar det vara större delen av dom som äter dessa små orange-färgade bollar som fan inte vet VAD det är dom äter. Och nej, det är inte kärnfysik, men jag ville veta. (Hemskt intressant.. kärnfysik-kärn-kärnor-clementiner-mandariner-satsumas. Haha.) Hur som haver, efter noga studerande av mina inköpta, så har jag kommit fram till följande.. jag har precis ätit två st SATSUMAS! Läste en artikel i Metro där dom grundligt beskrev de olika.. och ja, kan nu konstatera att jag ätit satsumas. Och ååh så goda de var! :) Här kommer lite info om mandariner jag inte heller visste om:

"Mandarin innehåller så mycket kärnor att den har ersatts av kärnfattigare sorter. Den största skörden går därför i stället till mandarin på burk och till drycker." Källa: David Ottosson på Allfrukt
Det finns inte heller nån säsong för mandariner. Se där, se där..

Då var det avklarat.. idag har jag varit hemma med lilla älsklingen. Vi har haft en sån otroligt mysig dag, om man bortser från Xanders små rus, som jag just nu inte vet om beror på att han varit inomhus hela veckan, eller om han sakta men säkert börjar komma in i det fruktade t.r.o.t.s? Det har iaf gått bra.. så får vi se nästa vecka när det är dags för dagis igen om det upphör. Alltså att det var alt. 1 det handlat om.
Enda tillfället vi haft tv:n på idag var vid halv ett, efter vi ätit lunch, då ville Xander se I drömmarnas Trädgård. Vi brukar väl inte vara så ihärdiga med tv:n ändå.. men alltid på nåt vis när han varit sjuk så vill han ligga i soffan o kolla på film eller så. Men idag har vi lekt hela dan. Byggt med lego osv.. diskuterat allt mellan himmel och jord. Han har mycket att säga den lilla killen ska ni veta. :) Han somnade strax efter 19, efter godnatt-sagan Knattarnas Drömjul. Haha, en bok sen en annan va liten. Åh så glad han var åt tomten!

Ja.. duschat har jag gjort. Imorrn blir det jobb igen och mamma hoppar in som barnvakt. Tack!! Kl 21 är det dags för Greys Anatomy, kaffe, tända ljus och mys i soffan. Härligt slut på en härlig dag. Direkt efter blir det sängen.. så trött! :)

Adios och onsdags-mys på er!

Inga kommentarer: