onsdag 6 oktober 2010

Puh vilken eftermiddag!
X fick ju för sig att komma in i en slags trots-stund tidigare.
Började kasta sina leksaker o sa -Dumma mamma!!
Från ingenstans!
Och ja, även fast jag är klart medveten om att han är 3år och att såna saker bara är att vänta, så står jag och gapar lika mycket ändå när det väl sker. Vilket tack o lov, är typ aldrig! Han är världens underbaraste och superduper snäll, och som sagt, trots är nånting alla barn går igenom. :)

Hur som haver, jag sa till honom två ggr att gör du sådär eller säger sådär igen, så blir det ingen godnatt saga när du ska sova! (Ger honom alltid två chanser så han har möjlighet att tänka efter och göra som han ska, vilket han oftast gör) Men vad gjorde han?
-DUMMA MAMMA!!
Sen står man där, tvungen att hålla det man "hotat" med. Känna sig hemsk osv. MEN, det är såå otroligt viktigt att vara konsekvent med barn! Även om mamma-hjärtat mår piss och man får dåligt samvete, så ingenting skulle fungera om jag börjar släppa efter. Dom är ju inte dumma!

Drog även iväg ett sms till hans pappa Danne och berättade om min och Xanders lilla dust, varpå han ringde upp och pratade med X. Och man riktigt ser hur noggrant X lyssnar när hans pappa pratar. Hade ju på högtalar telefon också så hörde precis vad han sa. Han talar så lugnt o pedagogiskt med lillhjärtat så det blir alltid ett bra resultat! Det är ju också nånting jag och Danne har bestämt från början, att han och jag ska vara en enad front. Annars märker X snart vem han ska springa till när han inte får som han vill. :)
Efter det kramade lillpruppisen mig och sa förlåt! :)

Och sen till det så oerhört jobbiga, när X tittar på mig med sina snälla, hundögon och säger:
-Mamma, nu kan du läsa för mig! Jag är jättesnäll!
Hela hjärtat säger emot, men för att det ska bli någon effekt så är jag fortfarande tvungen att hålla mig till mitt beslut. Så jag förklarade för han att ikväll blir det ingen saga pga osv osv..
Det gick bra iaf och han somnade snabbt vid halv sju. :)

Imorgon är det jobb och dagis! Välbehövligt för både X och mig! Hur mysigt o härligt det än är att ha ledig tid ihop såhär, så blir det ändå påfrestande. Han gör ju inte alls av med lika mkt energi på dagarna hemma (speciellt som sjuk) än vad han gör på dagis. Och jag BEHÖVER komma ut och få prata med vuxna! :) Som tur var har T varit här emellanåt hans jobbpass. Annars är det ju otroligt mkt kiss och bajs som gäller för X nu. :)

Älsklingen har precis åkt iväg på träning, vi hann mysa i soffan innan. Sen ska han jobba natt.
Allt är klart för imorgon, förutom pluttens matsäck som jag ska gå och göra iordning nu. Älskar att göra matsäck åt honom. :)
Sen så äntligen, en säsongspremiär för andra kvällen irad. GREYS ANATOMY!
Som jag längtat!! Sen blir det bums i säng direkt efter!
Den här mumsbiten har man ju ingenting emot att vila ögonen på i 1tim! :)



Inga kommentarer: